Pitch deck / Bemutatkozó prezentációs készlet

A startup világban szinte kötelező elvárás minden induló vállalkozás számára, hogy képes legyen az ötletét, termékét, üzleti modelljét bármilyen közönség előtt – különösen befektetők előtt – bemutatni. Ennek nélkülözhetetlen alapja egy részletesen kidolgozott, begyakorolt prezentáció.

+

  • + Hiába minden megbeszélés más, egy jól kitalált bemutatkozó preziből bármilyen közönség számára lehet dolgozni.
  • + Elegendő pár slide, melyből kiderül minden lényeges elem.
  • + A teljesen sztenderd Powerpoint slide-ok is megfelelők.

  • - Az azonos alapra készülő bemutatkozó prezikben nehéz megmutatni a cég egyediségét.
  • - Ha egy kötelező rész kimarad, az feltűnő.

+A startup vállalkozók gyakran találják magukat olyan helyzetben, ahol cégükről, ötletükről kell összeszedetten, érdekesen beszélniük. Ez a szituáció a pitch, amihez elengedhetetlen egy jól szerkesztett üzleti szemléletű bemutatkozó prezi, mely segít a befektetők vagy üzleti ügyfelek figyelmét fókuszálni, megnyerni a támogatásukat, érdeklődésüket. Ez – illetve ennek sokszor felhasználható alapja – a pitch deck. 

Bár egy prezentáció mindig egy adott közönség és egy adott esemény számára készül, azért nem kell mindig a legelejétől újra elkészíteni. Ha az alapokat jó előre az üzleti tervnek megfelelően kidolgozzuk, akkor az aktuális előadás előtt csak ki kell válogatni az éppen releváns részeket és testre szabni a gondolatokat a hallgatóság jellege szerint.

Maga a pitch deck többnyire egyszerű PowerPoint prezentációs oldalakból áll, melyhez oldalanként készül szövegterv is, de sokan próbálkoznak videós anyagokkal, Prezi.com prezentációval vagy egyéb egyedi megoldással is. A jó üzleti bemutatkozó mindig professzionális, egyértelmű, erős benyomásokat kelt, kreatív, de alaposan kidolgozott és kikutatott részletekre épül. 

A bemutatkozó prezentáció célja a startup cég bemutatása külső szereplők, angyalbefektetők, kockázatitőke-befektetők számára, vágyott eredménye pedig, hogy hozzájáruljon egy első vagy következő körös befektetéshez. Nincs kötelező rendszere, de ahogyan a személyes önéletrajzok esetében, úgy a startup prezentációknak is megvannak a visszatérő, bevált elemei, sorrendje és íve. 

A startupnak a prezi során tudnia kell megmutatnia víziói és értékajánlata mellett azt is, hogy érti a piacot, amit megcélzott, ismeri a már piacon lévő szereplőket, van elképzelése arról, hogyan fordítja termőre ötletét és rendelkezik is a megfelelő emberi háttérrel is ehhez. Mindehhez egy ajánlott slide-sorrend lehet a következő:

Áttekintés

  1. A probléma
  2. A lehetőség
  3. A megoldás
  4. A termék/szolgáltatás
  5. Az üzleti modell
  6. A konkurencia
  7. A hozzáadott érték
  8. A marketingterv
  9. A csapat
  10. A pénzügyek

Ha valaki kockázati tőkére pályázik, akkor egy magával ragadó pitch deck kulcsfontosságú eleme az eszköztárnak. Néha ezen a gyakran néhány perc alatt előadott tartalmon múlik, hogy sikerül-e érdeklődővé tenni a befektetőket és bevonni őket egy interaktív diskurzusba a startup üzletmenetével kapcsolatban. Természetesen nincs két egyforma vállalkozás, de a korai szakaszban érdemes bevált sémákra támaszkodni, ezek szerzik ugyanis a lehetőséget a későbbi találkozókra.

Utoljára szerkesztve: 2023. február 5.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!