Startup / Start-Up / Start Up
A startup egy magas bizonytalanságban működő induló vállalkozás, amelynek célja, hogy akár nemzetközileg is nagy növekedési potenciállal rendelkező, fenntartható üzleti modellt találjon és valósítson meg.
Számtalan definícióval találkozhatunk a neten, ha arra keressük a választ, hogy mitől lesz egy vállalkozásból startup.
A magyarországi Digitális Startup Stratégia digitális startupoknak a „nagy növekedési potenciállal rendelkező, a globális piacon is értelmezhető, a digitális gazdaság körébe sorolható termék-, szervezet-, üzleti modell vagy szolgáltatásinnovációra épülő, külső befektetésre szoruló, méretüket tekintve jellemzően mikro- vagy kisvállalkozások”-at nevezi.
Nézzük, mit is jelent mindez! Egy startup
- naggyá, nemzetközivé tud válni, azaz célja már az alapításkor sem csupán a hazai piac valamely jellegzetességének kihasználása;
- innovatív, azaz valamilyen szempontból újdonságot jelent a működése: legyen az egy új logikájú termék vagy egy piac megszokott viszonyait felforgató új üzleti modell;
- az újdonságból fakad, hogy nem rendelkezik mindenre kész válasszal: nem a végleges termék fejlesztésével és gyártásával kezdi a működését, hanem egy már épp elegendően jó termékkel, majd folyamatosan teszteli ötleteit, feltételezéseit, mielőtt azok megvalósításra kerülnének;
- kockázatos, hiszen az ismeretlen keresése érthetően nagyobb üzleti rizikóval (és persze akár nagyobb sikerrel) jár, mint a már sokszor kipróbált üzleti modellek megvalósítása;
- a fejlesztéshez és a folyamatos növekedéshez akár egymást követően több, skálázható fázisban is külső befektetésre szorul – e befektetések nagy kockázata miatt erre specializálódott kockázatitőke-alapoktól vagy a közösségi finanszírozás útján.
A startupokat számos támogatási program segíti, ilyen az első befektetőket támogató angyalbefektetői adókedvezmény, és persze a „klasszikus” kockázati befektetők mellett a startup ökoszisztéma számos szereplője, így az inkubátorházak és az akcelerátorok.
Utoljára szerkesztve: 2023. október 24.