Hiteligénylés / Hitelkérelem
A hiteligénylés a hitelszerződés megkötéséhez vezető folyamat első lépése.
A hiteligénylés legelső lépése a tájékozódás, a cégünk számára megfelelő, szóba jöhető hitelek beazonosítása. Ez részben a számlavezető bankunk által kínált lehetőségeket jelenti, de érdemes szélesebb körben is körülnézni, tekintettel arra, hogy számos kedvezményes, állami kamattámogatással kínált konstrukció is elérhető a piacon, és azokat nem mindegyik bank forgalmazza.
A hitelkonstrukciók feltérképezése során az alábbi alapvető jellemzőiket mindenképpen célszerű megismerni, illetve összehasonlítani, amennyiben több lehetőség közül választ a vállalkozás:
hitelfelvevő (kik vehetik fel a hitelt?)
hiteltípus, hitelcél (mire szolgál a hitel?)
kizárások (milyen tevékenységekhez nem lehet igényelni a hitelt?)
hitel összege (mekkora a lehetséges hitelösszeg?)
futamidő (milyen időtávra lehet felvenni a hitelt?)
kamat (mennyi és milyen kamatot kell fizetni a hitelért?)
egyéb banki díjak (a kamaton túl milyen további költségekkel kell számolni?)
igénybevétel (mik a folyósítási feltételek, pl. van-e rendelkezésre tartási idő, rulírozó-e a hitel stb.?)
törlesztés (van-e türelmi idő, milyen ütemezés szerint kell visszafizetni a hitelt?)
előtörlesztés (van-e költsége, ha hamarabb szeretnénk törleszteni a hitelt)
fedezet (milyen biztosítékokat kell felajánlani?)
pénzintézet (melyik banknál igényelhető?)
A hitelkonstrukció kiválasztásakor mindenképpen arra kell törekedni, hogy a kiválasztott konstrukció minél inkább illeszkedjen cégünk szükségleteihez, illetve minél kedvezőbb feltételeket kínáljon.
Ha megvan a kiválasztott konstrukció, következhet a hitelkérelem dokumentációjának összeállítása. Erre vonatkozóan általában már az adott bank honlapján is lehet tájékozódni, illetve célszerű felvenni a kapcsolatot a bankkal és az ügyintézőktől közvetlen tájékoztatást is kérni. A hiteldokumentáció elkészítése a gyakorlatban a hiteligénylő formanyomtatvány kitöltését és a kapcsolódó mellékletek összeállítását, a szükséges dokumentumok beszerzését jelenti. Ilyen mellékletek jellemzően a
cégdokumentumok,
pénzügyi beszámolók (lezárt évek), főkönyvi kivonatok (folyó gazdasági év),
adóigazolások,
bankinformáció (ha nem a számlavezető banknál történik az igénylés),
egyéb, a hitelcélhoz kapcsolódó dokumentumok, igazolások.
A hitelkérelem elkészült dokumentációját be kell nyújtani a banknak hitelbírálatra. Kedvező hitelbírálat esetén kerül sor a hitel-, kölcsönszerződés, illetve biztosítéki szerződések megkötésére, és ezután következhet a hitel igénybevétele.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.