Demo-day / Demónap

A demo day egy népszerű formátum a startup világban, az általában inkubátorok, akcelerátorok vagy befektetési társaságok szervezte rendezvény célja, hogy korai fázisú startupok röviden bemutatkozhassanak.

+

  • + Egy ismert szervezet demónapjára bekerülni komoly presztízs.
  • + A demónapokon a média képviselői is részt vesznek, el lehet érni külső megjelenéseket is.
  • + Gyakran vállalati vezetők is demónapokon keresnek új, innovatív szolgáltatásokat.

  • - Legtöbbször csak 3 perc áll rendelkezésre a prezentációra.
  • - Rengeteg ráfordítás eljutni odáig, hogy egy startupot meghívjanak egy demónapra.

A startup demo day egy olyan, általában egész napos program, ahol fiatal startup cégek sorban egymás után tartanak rövid bemutatkozó prezentációkat. A közönség két részből áll, egyrészt egy válogatott szakmai zsűriből, akik röviden kérdéseket is tehetnek fel az előadás tárgyával kapcsolatban. Ők többnyire angyalbefektetők, kockázatitőke-befektetők, szakértők, mentorok, tanácsadók vagy az eseményt meghirdető vállalat üzletfejlesztési vagy egyéb vezetői.

A közönség további része a média munkatársaiból, vállalati stratégiai szakértőkből, más startupok képviselőiből vagy egyéb érdeklődőkből áll. Vannak valamilyen tematika mentén meghirdetett demónapok, de jellemzően az akcelerátorok és inkubátorok által meghirdetett hosszabb programok végén záróeseményként szerveznek.

A demónapok eredeti verzióját a Y Combinator, a világ egyik legismertebb inkubátorprogramja hirdette meg először, innen terjedt el a világon mindenhol, és ma már teljesen általános jelenség, hasonlóan a hackatonokhoz, meetupokhoz vagy egyéb, a startup világban megjelent formátumhoz. 

A Y Combinator szervezésében a startupoknak mindössze 3 percük volt a bemutatkozó „pitch” megtartására. Nem mindenhol ilyen szigorú ugyan a limit, előfordul 5 és 8 perces demo is, de mivel egy-egy demónapon akár több tucat startup is lehetőséget kap, ezért rövid, tömör előadások szükségesek ahhoz, hogy a közönség be tudja fogadni a teljes palettát.

Mivel a startupoknak viszonylag kevés idejük van, ezért nagyon fontos, hogy a „pitch deck”, vagyis a bemutatkozó prezentációs csomagjuk alaposan kidolgozott és lényegre törő legyen és csak a legfontosabb, az őket megkülönböztető dolgokat mutassák be, validálják a közönség előtt.

A jó első benyomás keltésén túl mindenki igyekszik az üzleti modelljét, a piaci lehetőségeket, a feltárt problémát, az arra adott megoldást, a termék egyediségét, eladási kilátásokat és a csapatot bemutatni.

A demónapok többnyire nem nyilvános események, sőt az inkubátorok és az akcelerátorok saját környezetükből és közösségükből választják ki a meghívott partnereket, de a bemutatkozó startupok listájára is csak azok kerülhetnek fel, akik részt vettek a megelőző programokban is. Így a demónapokon való bemutatkozás egy hosszabb folyamat eredménye, nem csak önmagát a terméket, hanem például az inkubátorprogramban elért fejlődést is illik bemutatni.

A demónapon való szereplés egyik velejárója a szerzett médiafigyelem: a cégről, az alapítókról újságcikkek, blogbejegyzések, interjúk, beszámolók jelenhetnek meg. Ezenfelül azonban a legfontosabb érték talán az új befektetői kapcsolatok kiépülése. Sok esetben ugyanis vállalatok képviselői is azért járnak el demónapokra, hogy olyan innovatív megoldásokat keressenek, melyet saját vállalatuk is igénybe tudna venni, vagyis b2b ügyfélszerzésre is igencsak alkalmas lehet a demónap.

Az esetek nagy részében a demónapon a nagyon fiatal, jellemzően kevesebb, mint egy éve alapított startupok mutatkoznak be, amelyek éppen hogy elérték az első MVP-t, első ügyfeleket vagy az első bevételt. 

Utoljára szerkesztve: 2021. június 12.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!