Cash-flow terv / Likviditási terv

A cash-flow terv a pénz áramlását mutatja be, vagyis azt, hogy a vállalkozásodban milyen bevételek és kiadások vannak és lesznek a jövőben. A cash-flow terv a pénzügyi terv része, de annál szűkebb területre, a pénzállomány változására fókuszál.

A cash-flow terv a cég várható likviditási helyzetét vázolja, azaz párhuzamosan mutatja be a cég bevételeit és kiadásait. Ezt egy adott időszakra vonatkozóan szokták bemutatni, tipikusan egy évre, hiszen a cash-flow terv a pénzügyi terv része, amit általában évekre lebontva készítenek el. A cash-flow terv azért lényeges, mert ennek segítségével látható, hogy mikor mennyi pénz áll rendelkezésre a cégen belül. 

A cash-flow a jelenre is megadható, ehhez általában elég megtekinteni a bankszámla egyenlegét és a házipénztárt. Ennél fontosabb, hogy a cash-flow terv segítségével jó eséllyel meg lehet becsülni, hogy jövő hónapban, amikor például egy nagyobb kiadás várható, ki lehet-e egyenlíteni azt (mert addigra például bejön a pénz egy korábbi üzletből). 

A cash-flow terv segítségével az is látható, hogy várhatóan mikor nincs pénz a tervek megvalósítására vagy induló vállalkozásnál az is, mennyi időre nyújt stabil finanszírozást a cég induló tőkéje. Ehhez természetesen az kell, hogy a lehető legpontosabban becsüljük meg a várható kiadásokat és bevételeket, ne hagyjuk, hogy a reményeink vezessék a kezünket, amikor beírjuk a számokat a táblázatba. 

Egy kisvállalkozás esetén a cash-flow terv lényegében egy Excel tábla. Legegyszerűbb formájában a táblázat oszlopai az előttünk álló hónapok, lehetőleg legalább 12 előre. A sorok előbb a bevételek, aztán a kiadások, mégpedig tételesen. Minden hónap első sora a nyitó egyenleg, ezt követik a különböző bevételek, amiből a legfontosabb nyilván az értékesítés árbevétele, de természetesen máshonnan is érkezhet pénz a cégbe (pl. elszámolhat a bank kamatot az ott tartott tőkére). Ezután jön a bevételek összesítő sora minden egyes hónapra.

A költségsorokat célszerű a fix költségekkel kezdeni és ezekre is képezni egy összesítő sort, mert amikor a bevételek erre is alig adnak fedezetet, akkor nagyon el kell gondolkodni, hogyan tovább. A „változó költségek” rubrika a táblázat leggyakrabban frissítendő része lesz, mert mindig akad valami, amivel az ember nem tud előre számolni. Fontos, hogy csak a pénzmozgással járó költségeket jelenítsük meg, például a költségként jelentkező amortizáció nem része a CF tervnek, hiszen az nem jár pénzmozgással. Ez az oka annak is, hogy a cash-flow tervbe mindig célszerű beépíteni némi tartalékot a váratlan kiadásokra.

A CF tervnek tartalmaznia kell a nem költségként jelentkező pénzmozgásokat is. Ilyen lehet például egy hiteltörlesztés vagy egy beruházás ellenértékének kifizetése. 

A cash-flow terv természetesen elkészíthető akár hetekre, sőt akár napokra lebontva is. Erre akkor van a leginkább szükség, amikor az alaptervben a cash-flow megközelíti a nullát vagy mínuszba fordul. Ilyenkor célszerű részletesebb tervet készíteni az adott időszakról, hogy ne érhesse meglepetés a céget, és előre gondoskodni tudjunk pótlólagos forrásokról, forrásbevonás lehetőségéről: ilyen lehet a faktorálás és persze a hitel felvétele is. 

Utoljára szerkesztve: 2020. december 23.

Kapcsolódó dossziék

Kapcsolódó fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!