K+F+I / Kutatás, fejlesztés, innováció

A K+F+I betűszó olyan tudományos fejlesztő alkotómunkát jelöl, amelynek célja az ismeretanyag bővítése és ennek felhasználása új megoldások kidolgozására.

A vissza nem térítendő támogatást kínáló pályázatok böngészése során gyakran előkerül a kutatás-fejlesztés-innováció szókombináció. Nem véletlenül, a K+F+I hosszú évekre visszatekintő múlttal rendelkezik a vállalkozásfejlesztési pályázatok körében, a GINOP Plusz-on belül is önálló prioritásként jelenik meg.

A K+F+I pályázatok jellemzője, hogy általában nagyobb összegű és magasabb támogatásintenzitású támogatást kínálnak, mindamellett a feltételrendszerük valamivel szigorúbb, mint a „sima”, pl. beruházási pályázatoké. További sajátosság, hogy ezek a pályázatok általában ösztönzik, hogy valamilyen (pl. kutatóhellyel, egyetemmel, nonprofit szervezettel stb.) együttműködésben pályázzon a vállalkozás.

A legtöbb vállalkozás eleve feltételezi, hogy ezek a pályázatok nem neki valók, pedig a K+F+I pályázatokon a cégeknek a jelenleginél jóval szélesebb köre indulhatna sikerrel. Kishitűségük oka részben a K+F+I fogalmának pontatlan értelmezése.

A kutatás-fejlesztés tudományos, fejlesztő alkotómunka, amelynek célja az ismeretanyag bővítése és ennek felhasználása új megoldások kidolgozására. Ezen belül lehet szó alapkutatásról, ipari/alkalmazott kutatásról vagy kísérleti fejlesztésről. Egy átlagos vállalkozás valóban joggal érezheti úgy, hogy a kutatás-fejlesztés tőle távol eső terület.

Innovatívnak – a fogalmat helyesen értelmezve – viszont a vállalkozások jóval szélesebb köre minősülhet.

Az innováció fogalma Magyarországon jogszabályban meghatározott: eszerint innovációnak tekinthető minden olyan tevékenység, amely eredményeként új vagy lényegesen módosított termék jön létre, új vagy lényegesen módosított eljárás, technológia alkalmazására, piaci bevezetésére kerül sor, ideértve azokat a változásokat is, amelyek csak adott ágazatban vagy adott vállalkozásnál minősülnek újdonságnak.

Másként fogalmazva innovatívnak tekinthető a vállalkozás már akkor is, ha az új vagy jelentősen javított termék vagy eljárás, marketing vagy szervezési-szervezeti módszer bevezetésére a vállalkozás üzleti gyakorlatában, munkahelyi szervezetében vagy éppen külső kapcsolataiban kerül sor. Ez arra az esetre is érvényes, ha az új vagy megújított terméket, eljárást, módszert stb. nem saját maga fejleszti, hanem átveszi azt egy másik szereplőtől.

Utoljára szerkesztve: 2021. szeptember 8.

Kapcsolódó témák



Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!