One-pager
A one-pager egy olyan rövid dokumentum, mely könnyen áttekinthető szerkezetben, egy oldalon mutat be egy vállalkozást vagy ötletet.
Egy one-pager gyakorlatilag a startup első nyilvános dokumentuma: azért készítjük el, hogy egy angyalbefektető, egy kockázatitőke-társaság vagy egy neves mentor egyáltalán leüljön beszélni velünk és tarthassunk neki egy rövid bemutatót (pitchet) vagy egy részletesebb befektetői prezentációt.
Attól, hogy rövid, még egyáltalán nem könnyű elkészíteni, amellett ugyanis, hogy számtalan, a cég alapítóira, termékére, piacára, célcsoportjára, megtérülésére vonatkozó adatnak és leírásnak kell benne lennie – igen, így egy one-pager elkészítésének gyakorlatilag nélkülözhetetlen előzménye a teljes és részletes üzleti terv –, még érdekesnek és könnyen áttekinthetőnek, jól tagoltnak is kell lennie.
Mi szerepeljen mindenképpen egy one-pagerben? Számtalan minta található a neten, de a következők minden esetben fontos részei egy ilyen dokumentumnak:
- cégnév és logó (ha van);
- a cég egymondatos víziója a jövőről;
- a termék/szolgáltatás néhány mondatos leírása a leglényegesebb elemek, előnyök kiemelésével;
- a cég/termékfejlesztés státuszának rövid bemutatása (eddigi eredmények, esetleges díjak, médiamegjelenések);
- az üzleti modell néhány mondatos leírása, benne az értékesítési és marketingstratégiával;
- a csapat (alapítók, tanácsadó, ha van, kulcsemberek) rövid bemutatása;
- versenytársak és hozzájuk képest a versenyelőny rövid bemutatása;
- az üzleti terv alapadatai (árbevétel, adózott eredmény) minimum 3 évre előre;
- az eddig befektetett tőke, a mostani tőkeigény, valamint annak felhasználása;
- elérhetőségek, kapcsolati információk.
Soha nem szabad elfelejteni, hogy egy one-pager profi befektetőknek készül: az, ami egy marketinganyagban gyönyörű illusztrációnak számít, itt csak a helyet viszi. A one-pager legyen inkább tömör, feszesen megírt szöveg, mintsem egy színes brossúra.
Utoljára szerkesztve: 2023. október 24.