Méretgazdaságosság
Méretgazdaságosságnak nevezzük azt a jelenséget, amikor minél többet gyártunk egy termékből, annál kisebb az egy darabra jutó költség. A méretgazdaságosság szinte mindenütt jelen van a gazdaságban, de bizonyos területeken kiemelten fontos.
A méretgazdaságosság egyike a modern gazdaságok működését legjobban megmagyarázó fogalmaknak. Azt jelenti, hogy minél nagyobb sorozatban állítunk elő termékeket, annál kisebb lesz az egy termékre jutó költség. De méretgazdaságosság nemcsak a termelésben, hanem a szolgáltatásoknál és a kereskedelemben is létező jelenség: elég, ha arra gondolunk, hogy a nagy kereskedelmi láncok azért tudnak jó áron kínálni termékeket, mert nagy tételben szerzik be azokat, így nagy kedvezményeket is kapnak.
A méretgazdaságosság kialakulása azért törvényszerű, mert szinte minden terméknél, de még a szolgáltatásoknál is léteznek változó és fix költségek. A változó költségek azok, amik együtt emelkednek az előállított termék számával, vagyis tipikusan ilyen például a termékbe beépített alapanyag. Egy pék fontos változó költsége a liszt és az áram ára.
A fix költségek viszont nem emelkednek a késztermék mennyiségével arányosan, ilyen a pék esetében a kemence. Tipikus fix költség a telephelyünk bérleti díja, ami csak akkor emelkedik, ha nagyon jól megy a cég és kinövi a területet. (Persze emelkedhet ingatlanpiaci okokból is, de az más tészta.) Világos, hogy minél több termék közt oszlanak meg a fix költségek, annál kevesebb jut egy darabra, vagyis a sorozatnagyságok növekedésével csökken a termék előállítási költsége.
Persze a méretgazdaságosság sem növekszik az égig, az örök költségcsökkenésnek számos korlátja van, a péknél például a kemence kapacitása. A legfontosabb korlát azonban a piaci, vagyis az a kényszer, hogy azt a bizonyos terméket vagy szolgáltatást el is kell adni. Ha ez nem sikerül, akkor füstbe megy a nagy terv, a nyakunkon maradt termékek költségét is az eladottaknak kellene viselniük.
A méretgazdaságosság mint szempont éppen ezért mindig a terjeszkedés és a piacszerzés irányába tolja a vállalkozásokat. Ennek azonban gátat szabhatnak a szállítási költségek, az újabb és újabb értékesítési pontok létrehozásának beruházási költsége, vagy akár a vámok. Mindenesetre igaz, hogy a nemzetközi kereskedelem egyik fő oka és fontos tartópillére a méretgazdaságosság.
Mindez nagyon jól hangzik akkor, amikor a mi cégünk már messzire jutott a méretgazdaságosság útján, de más oldalról nézve fölveti a monopóliumok kialakulásának lehetőségét. Aki sok terméket gyárt, az olcsón tudja adni, hiszen kicsi az egy termékre jutó költsége. Az induló vállalkozás azonban nem tudja ekkora sorozatok gyártásával és értékesítésével kezdeni a működését, hiszen az lehetetlenül nagy beruházást igényelne a részéről. A méretgazdaságosság emiatt súlyos piacra lépési korlátot jelent az induló vállalkozások részére, amire gyógyírt leginkább az innováció hozhat.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.