Early adopter

Early Adopter, korai befogadó, avagy koránkelő: a fogyasztóknak az a csoportja, akiknek a legnagyobb szükségük vagy hajlandóságuk van egy új termék vagy szolgáltatás használatára.

Az Early Adopter kifejezés Everett Rogers az innovációk terjedésére vonatkozó elméletéből megismert fogalom. Az elmélet azt vizsgálja, hogy hogyan terjednek az új ötletek és technológiák, ami nem csupán potenciális vevőink (elérése és meggyőzése) szempontjából érdekes, hanem azért is, hogy cégként hogyan érdemes az egyes innovációkra reagálnunk.

Az elmélet öt felhasználói csoportot különbözet meg: innovátorok, koránkelők, korai többség, késői többség és a lemaradók. 

A felhasználók első csoportja az innovátorok, ők teszik ki a felhasználói csoport legkisebb részét, arányuk minimális az összes felhasználó között. Mindent szívesen kipróbálnak, nem szegik kedvüket az innovációkban található kezdeti hibák és nehézségek. A lehetőségeket és nem az akadályokat nézik az új dolgokban.

Az innovátor jó barátja a koránkelő, azaz az Early Adopter. Vizionáriusnak is szokás ezt a csoportot hívni, akik nem az újdonság varázsa miatt csapnak le valamilyen új tárgyra vagy megoldásra, hanem a benne rejlő potenciálra is kíváncsiak. Kíváncsiak, tudni akarnak az új, jövőt formáló dolgokról és semmiképp nem akarnak semmiről lemaradni. Ők azok, akik fel tudják hívni a következő csoport, a korai többség figyelmét az innovációra, termékre – ezért a csoportok közül egy termék, innováció tényleges elterjedése, sikere szempontjából talán a legfontosabb csoportot alkotják. Az ő elérésük és meggyőzésük minden startup álma: legyen az egy közösségi finanszírozással vagy klasszikus kockázati tőkével finanszírozott vállalkozás.

Általában az innovátorok és a koránkelők viselkedése egészen más, mint a többségé, ezért gyakran előfordul, hogy a termék robbanásszerű terjedése akkor is elmarad, ha az első két csoportban kedvező fogadtatásra talál.  A többség ugyanis sokkal nehezebben vállal kockázatokat, és nemcsak jó megoldásra, de biztonságra is vágyik. A koránkelők és a korai többség közötti híd megteremtésében játszhatnak kiemelt szerepet a koránkelők csoportjába tartozó terméknagykövetek vagy influenszerek. Ők azok, akik vízióikkal, üzeneteikkel, táborukkal a korai többséget is el tudják érni.

A késői többség az a konzervatív többség, amelyik akkor kezdi használni az adott terméket, innovációt, amikor már a csapból is az folyik. A lemaradók a legszkeptikusabbak, de ha átszakad a gát, gyakran aktívabbá válnak, mint a koránkelők.

Utoljára szerkesztve: 2021. június 12.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!