Árrés

Az árrés az az összeg, amely a vételi ár és az eladási ár között van. Jó esetben pozitív, tehát fedezi az összes költséget, és még marad is belőle.

Az árrés a nettó beszerzési ár és a nettó eladási ár közötti különbség, vagyis magyarul az az összeg, amennyivel többért adjuk el az árut, mint ahogy megvettük. Ez az árrés az, ami végül nálunk marad, ez fedezi a költségeinket és jó esetben ebből jut a nyereségre is. 

Nagyon fontos, hogy az árrést ne keverjük össze a profittal, még akkor se, ha a köznyelvben gyakran keverik. Az árrés az eladási ár mínusz a vételi ár. Ebből a különbözetből még nagyon sok dolgot ki kell fizetnünk, működtetnünk kell az egész céget, munkabért és rezsit kell fizetnünk, adott esetben csomagolnunk, tárolnunk, szállítanunk kell az árut, és még ezer más dologra költünk. 

Ami ezenfelül megmarad, az az adózás előtti eredmény, abból adófizetés után lesz adózott eredmény: ez a haszon, amivel eldönthetjük, hogy mit kezdünk. Tehetjük például eredménytartalékba, vagy kivehetjük osztalékként, esetleg beruházásra költhetünk. 

Jó esetben végig pozitív számokról beszélünk, azaz mire mindent és mindenkit kifizettünk (rezsit, bért, államot stb.), a végén is pozitív az eredmény – de ez sajnos egyáltalán nem törvényszerű. Pozitív árrést is vihetnek el teljesen a költségek, ilyenkor pedig nincs profit. 

Hogy mennyi a megfelelő árrés? Erre nincs egyértelmű recept. A terület, amelyen vállalkozásunk működik, a cég mérete, a versenytársak ügyessége, a marketing és még egy csomó szempont határozza meg, hogy mennyi a jó szám. 

Ha túl kicsire szabjuk, kevesebbet keresünk a végén, mint amennyire képesek lennénk, igaz, ha ezt fenntartható, nagy piacokat szerezhetünk idővel. Ha a piaci átlagnál magasabb az árrés, érdemes és szükséges valami pluszt adni, amiért ezt hajlandók megfizetni: például valamilyen extra szolgáltatást, éjszakai nyitvatartást, házhoz szállítást, vagy más kényelmi esetleg érzelmi dolgot. 

Ha ezek egyike sem áll fenn, szimplán csak drágábbak leszünk, mint a versenytársaink, amit előbb-utóbb észrevesznek a vevők, és amint lehet, továbbállnak. Éppen ezért érdemes az árazásra vonatkozó üzleti tervezés során árrés meghatározásánál a saját működési költségeinken túl a piackutatás eredményeit is figyelembe venni.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 28.

Kapcsolódó témák


Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!