Székhely

A cég székhelye a cég bejegyzett irodája. A bejegyzett iroda a cég levelezési címe, az a hely, ahol a cég üzleti és hivatalos iratainak átvétele, érkeztetése, őrzése, rendelkezésre tartása történik. Itt keresi a céget az adóhatóság is, és ha nem találja, felfüggesztheti annak adószámát.

A cég székhelye az irodája. Elsősorban itt keresi a céget mindenki, aki például nem tudja, hogy esetleg a munkatársak home office üzemmódban dolgoznak. De a székhely lehet a lakásunk is, csak az a fontos, hogy a cég neve legyen jól láthatóan kiírva a kapucsengőre és a postaládára, és itt is megkapjuk és átvegyük a leveleinket. Ha ugyanis az adóhatóság nem talál meg egy céget a székhelyén, akkor felfüggeszti az adószámát, és ez gyakorlatilag megbénítja a társaság működését. 

Papírforma szerint a cég székhelyén vesszük át az üzleti és hivatalos iratokat, itt érkeztetjük, itt őrizzük az iratokat és itt történik azok rendelkezésre tartása is. Ez utóbbi tipikusan nem valósul meg, a vállalkozások dokumentációjának jelentős része gyakran a könyvelőnél van, de ez nem probléma, ha a székhelyen megtalálnak, elhozzuk a könyvelőtől, ami kell, és átadjuk annak, akinek kell. 

A székhely nem keverendő össze a telephellyel vagy a fiókteleppel. Előbbi olyan üzleti, üzemi terület, aminek pont az a lényege, hogy nem a székhelyen van, utóbbi pedig olyan telephely, ami ráadásul nem is a székhelynek otthont adó településen van. 

Székhelyként a cég csak olyan ingatlant jogosult az alapító okiratban megjelölni, amely vagy a cég tulajdonában van, vagy amelynek használatára a cég megállapodás alapján jogosult és ezt tulajdoni lappal vagy bérleti szerződéssel igazolni tudja. 

Speciális eset, ha székhelyszolgáltatót veszünk igénybe. Ha sűrűn váltjuk az albérleteket és nem akarunk folyton újabb és újabb székhelymódosításokat beadni, miközben napközben a kedvenc kávézónkban dolgozunk, akkor célszerű lehet egy céghelyszolgáltatóval szerződni. Az erről szóló szerződés éppúgy megfelel igazolásnak, mint egy bérleti szerződés. 

A céghelyszolgáltatás egy kicsi vagy induló cég esetében praktikus dolog. Azon túl, hogy így mindig megtalálható a vállalkozás, tehát a cég megfelel mindenféle elvárásnak, a szolgáltató átveszi és – általában szkennelve – továbbítja is a leveleket, vagyis vége a postára rohangálásnak. Ezenkívül általában ajánlanak telefonos ügyfélszolgáltatást is vagy tárgyalót, amit alkalomadtán igénybe lehet venni, ha olyan komoly ügyfél érkezik, aki előtt nagyon komolynak és hivatalosnak illik látszani.

Utoljára szerkesztve: 2020. augusztus 12.

Kapcsolódó témák



Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!