Skálázhatóság

A skálázhatóság a startup vállalkozások leírásának egyik kulcsfogalma. Lényegében annyit tesz, hogy a cég képes lesz lépést tartani önnön növekedési ütemével.

Aki startup vállalkozásba fektet, legyen az akár üzleti angyal, akár kockázatitőke-társaság, általában három dolgot vizsgál meg alaposan a döntés előtt: az ötletet, a csapatot és a skálázhatóságot. Ha az ötlet jó és eredeti, a csapat profi, a befektetés még mindig elmaradhat a skálázhatóság hiánya miatt. De mi az, amit ennyire nézni kell? 

Először is azt, hogy mi történik akkor, amikor az üzlet beindul? Azaz, a vállalatunk vagy szolgáltatásunk eléri-e a kritikus méretet, sokan használják és még többen fogják, hiszen aki már ott van, az elégedett és viszi a termék jó hírét. Ki tudjuk-e elégíteni a megnövekedett igényeket és mik a feltételei ennek? Ha ugyanis nem, akkor megnő az elégedetlen ügyfelek száma és megindul a lemorzsolódás. 

A növekedésben vannak világos szakaszhatárok. Ha egy szolgáltatás először magyar nyelven indul be, akkor annak célszerű gyorsan megteremteni az angol és később más nyelvű változatait is, különben az ötletet idővel lemásolja valaki és bevezeti az angolszász piacon. De mennyibe kerül ez? Vajon tudjuk-e a meglévő csapattal itthonról üzemeltetni ugyanazt sokkal több és nem magyarul kommunikáló felhasználóval? Ha nem, mekkora tőkét igényel a kinti iroda, az ottani alkalmazottak és általában a nemzetközi működés? 

A szakaszhatárok gyakran nem ennyire egyértelműek, és sokszor az sem teljesen világos, hogy milyen összefüggés van a növekedés és a megtérülés között. Ha gyártunk valamit, általában igaz, hogy van egy méretgazdaságossági határ, ami fölött igazán kifizetődővé válik a termelés. Manufakturális körülmények között legyártani az első néhány ezer terméket egészen más, mint átállni a nagyüzemi 10 vagy 100 ezres szériákra. Ki és hol fogja gyártani a termékünket és vajon tudja-e majd produkálni ugyanazt a minőséget, amit a mi felügyeletünk mellett a mi embereink tudtak? Vagy miben lehetnek még jobbak is náluk? 

A startupok pénzigénye gyakran ilyen szakaszhatárokhoz köthető, és a befektetők – érthető módon – pontosan tudni akarják, hogy mi történik abban a szakaszban, amire a pénzüket adják, és hol jön el a következő szakasz, amikor ismét tőkére lesz szüksége a vállalkozásnak? Egyszerűen megfogalmazva: hiába tudjuk, hogy mi lesz a végén, ha nem tudjuk, mi lesz addig. E nélkül azonban nem is fogjuk tudni teljesíteni a befektetők egyik legfontosabb elvárását, a skálázhatóság meggyőző bemutatását.

Utoljára szerkesztve: 2021. június 12.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!