Business model canvas / BMC / Üzleti modell vászon

A magyarul kicsit furcsa elnevezésű „üzleti modell vászon” egy stratégiai menedzsment módszer a meglévő üzleti modellek egyszerű dokumentálására vagy újak létrehozására.

+

  • + Egy termék vagy cég üzleti modellje felírható egyetlen lapra.
  • + Transzparens, könnyen áttekinthető, ezért több embert be lehet vonni.
  • + Könnyen változtatható, különböző döntések hatásai jól leírhatók.

  • - Nem minden szegmensben működik tökéletesen, vannak olyan üzletek, ahol az értékáram nem írható fel a hagyományos módon.

A Business Model Canvas, BMC vagy üzleti modell vászon egy olyan vizuális dokumentum, mely tartalmazza a vállalat vagy egy részleg, szolgáltatás legfontosabb tényezőit: azaz minden lényeges olyasmit, ami alapján az leírható, bemutatható, validálható. Mivel a BMC mindig egyoldalas (innen ered a neve is, egy vászonra elfér), így nincs végtelen hely a kategóriák kifejtésére: ennek köszönhető a BMC egyik jótékony hatása, hiszen így a kitöltőnek valóban részletesen át kell gondolnia, hogy melyek a legfontosabb információk.

A BMC 9 „építő kockából” áll, ez 9 rubrika egy dizájn sablonban. A vászon bal oldala 4 belső üzleti tényezőre (cégen belüli kulcstevékenységek, a legfontosabb erőforrások, partnerek és mindezek következtében a céges költségszerkezet) fókuszál, míg jobb oldala a külső tényezőkre (lehetséges vásárlói csoportok, vevőkapcsolatok, értékesítési csatornák és a felsoroltakból következő bevételi szerkezet) tér ki. 

A lényeg a kilencedik, a céges belső világot és a külső környezetet összekötő, középen elhelyezkedő rubrika: a cég (vagy terméke, szolgáltatása) vásárlói felé tett értékajánlata, azaz mindaz, amit a vásárló megkülönböztethető értékként azonosíthat. Érthető módon az itt szereplő megállapításoknak logikusan következnie kell a korábban leírtakból: ha nem, akkor bizony baj van az alapmegállapításokkal.

A sablont eredetileg 2005-ben hozta létre és 2008-ban publikálta Alexander Osterwalder, saját korábbi üzleti modellekről szóló tanulmányai alapján. A formátum azóta is viszonylag állandó, néhány niche területre létrejöttek alternatív verziók, de a legelterjedtebb továbbra is az Osterwalder által létrehozott sablon.

A gyakran a Lean szemlélethez kapcsolódó BMC legnagyobb előnye, hogy könnyen értelmezhetően képes megmutatni olyan potenciális kompromisszumokat, alkuterületeket, amelyek döntést igényelhetnek. Ezen keresztül gyorsan és könnyen lehet definiálni vagy kommunikálni egy üzleti ötletet vagy koncepciót – nem véletlen, hogy nagyon hasonló kérdésekkel szembesülünk egy márkaépítés vagy az ahhoz elengedhetetlen célcsoport szegmentálás és pozicionálás folyamatában is.

Az üzleti világban leggyakrabban arra használják, hogy gyorsan felmérhető és bemutatható legyen, hogy egy konkrét ötlet vagy döntés milyen hatással van az üzletre. Segít megérteni és végigkövetni az értékteremtő folyamatokat, és összeköti a folyamat távol lévő pontjait. A vászon azért is népszerű a startup ökoszisztéma vállalkozóinak és a nagyvállalatok belső vállalkozóinak körében is, mert nagyban megkönnyíti az innovatív ötletek becsatornázását.

Egyrészt segít fókuszálni, hiszen kimozdul a részletes több tucat oldalas üzleti tervek szintjéről. Másrészt támogatja a rugalmasságot, könnyen változtatható és szerkeszthető, hiszen egyetlen nagy méretű oldalon elfér. Harmadrészt a transzparenciát is növeli, mert azon munkatársak is értik és követik a gondolatokat, akik lazán kapcsolódnak csak a projekthez és nincs idejük mélyen megismerni az üzleti tervet. Az üzleti modell vászon létrehozása fontos lépcső az üzleti perszónák meghatározása előtt, ami pedig a további fejlesztések és az üzlet működtetése szempontjából gyakran elengedhetetlen a mai piacon.

Utoljára szerkesztve: 2021. június 12.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!