Business model canvas / BMC / Üzleti modell vászon

A magyarul kicsit furcsa elnevezésű „üzleti modell vászon” egy stratégiai menedzsmentmódszer a meglévő üzleti modellek egyszerű dokumentálására vagy újak megtervezésére.

+

  • + Egy termék vagy cég üzleti modellje felírható egyetlen lapra.
  • + Transzparens, könnyen áttekinthető, ezért több embert be lehet vonni.
  • + Könnyen változtatható, különböző döntések hatásai jól leírhatók.

  • - Nem minden szegmensben működik tökéletesen, vannak olyan üzletek, ahol az értékáram nem írható fel a hagyományos módon.

A Business Model Canvas, BMC vagy üzleti modell vászon egy olyan dokumentum, amely vizualizálja, láthatóvá teszi a folyamatokat, összefüggéseket. Tartalmazza a vállalat vagy egy részleg, szolgáltatás legfontosabb tényezőit: azaz minden lényeges elemet, ami alapján az leírható, bemutatható, validálható. Mivel a BMC mindig egyoldalas (innen ered a neve is, egy vászonra elfér), nincs végtelen hely a kategóriák kifejtésére, ennek köszönhető a BMC egyik jótékony hatása: a kitöltőnek valóban részletesen át kell gondolnia, hogy melyek a legfontosabb információk.

A BMC 9 „építőkockából” áll, ez 9 rubrika egy dizájn sablonon. A vászon bal oldalán 4 belső üzleti tényező (cégen belüli kulcstevékenységek, a legfontosabb erőforrások, partnerek és mindezek fényében a céges költségszerkezet) van a fókuszban, míg a jobb oldal a külső tényezők (lehetséges vásárlói csoportok, vevőkapcsolatok, értékesítési csatornák és a felsoroltakból következő bevételi szerkezet) helye. 

A lényeg a kilencedik, a céges belső világot és a külső környezetet összekötő, középen elhelyezkedő rubrika: a cég (vagy terméke, szolgáltatása) vásárlói felé tett ajánlata, azaz mindaz, amit a vásárló megkülönböztethető értékként azonosíthat. Érthető módon az itt szereplő megállapításoknak logikusan következniük kell a korábban leírtakból: ha nem, akkor bizony baj van az alapmegállapításokkal.

A sablont eredetileg 2005-ben állította össze és 2008-ban publikálta Alexander Osterwalder, saját korábbi üzleti modellekről szóló tanulmányai alapján. A formátum azóta is viszonylag állandó, néhány niche területre születtek alternatív verziók, de a legelterjedtebb továbbra is Osterwalder eredeti sablonja.

A gyakran a Lean szemlélethez kapcsolódó BMC legnagyobb előnye, hogy könnyen értelmezhetően mutat meg olyan potenciális kompromisszumokat, alkuterületeket, amelyek döntést igényelhetnek. Ezen keresztül gyorsan és könnyen lehet definiálni vagy kommunikálni egy üzleti ötletet vagy koncepciót – nem véletlen, hogy nagyon hasonló kérdésekkel szembesülünk egy márkaépítés vagy az ahhoz elengedhetetlen célcsoport szegmentálási és pozicionálási folyamatában is.

Az üzleti világban leggyakrabban arra használják, hogy gyorsan felmérhető és bemutatható legyen egy konkrét ötlet vagy döntés várható hatása az üzletre. Segít megérteni és végigkövetni az értékteremtő folyamatokat, összeköti továbbá a folyamat távoli pontjait. A vászon azért is népszerű a startup ökoszisztéma szereplői és a nagyvállalatok belső vállalkozóinak körében is, mert nagyban megkönnyíti az innovatív ötletek becsatornázását.

Egyrészt segít fókuszálni, hiszen kimozdul a részletes több tucat oldalas üzleti tervek szintjéről. Másrészt támogatja a rugalmasságot, könnyen változtatható és szerkeszthető, hiszen egyetlen nagy méretű oldalon elfér. Harmadrészt növeli a transzparenciát, mert azon munkatársak is értik és követik a gondolatmenetet, akik lazán kapcsolódnak csak a projekthez és nincs idejük elmélyülni az üzleti tervben. Az üzleti modell vászon összeállítása fontos lépcső az üzleti perszónák meghatározása előtt, ami pedig a további fejlesztések és az üzlet működtetése szempontjából gyakran elengedhetetlen ma a piacon.

Utoljára szerkesztve: 2022. május 29.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!