Versenyképesség

A versenyképesség szűk értelemben azt jelenti, hogy a versenytársainknál jobb áron vagy jobb minőségű terméket tudunk kínálni úgy, hogy az nekünk is megérje. Tágabb értelemben azonban ennél jóval többről van szó.

Hétköznapi értelemben a versenyképességen azt értjük, hogy egy vállalkozás a versenytársainál jobb áron jobb minőséget tud kínálni a fogyasztóinak. A két feltétel közül az egyik teljesítése is elegendő, persze csak akkor, ha a fogyasztóknak is feltűnik, hogy vagy az ár, vagy a minőség valóban jobb, mint a versenytársaké, de ennek a fogyasztó általi megítélése már részben a vállalati marketing és kommunikáció eredménye is.

Hiába árul két hamburgerező ugyanolyan jó minőségű hamburgert ugyanannyiért, ha az egyik egy szép panorámás helyen van, akkor a fogyasztók többre fogják értékelni, mint a másikat. Gasztrobloggerek szelfiznek a tájba vesző hamburgerrel, és a verseny máris eldől. Hacsak nem az a helyzet, hogy ehhez a helyhez kilométereket kell autózni, míg a másik, panoráma nélküli hely a belvárosban van. Akkor könnyen az ellenkezője is megtörténhet. Vagyis a versenyképesség számos tényező függvénye és ezek közé sorolhatók a fogyasztói igények is, illetve az azt a céges marketingbe leképezni próbáló modellek (pl. 4C vagy 4P) is. 

És ez még nem minden. A versenyelőny csak akkor válik valódi előnnyé, ha a portékát úgy állítjuk elő és olyan áron kínáljuk, hogy az nekünk is tisztes profitot hozzon. Ha olyan olcsón adom a hamburgeremet, hogy nekem sem éri meg vagy olyan drága forrásból szerzem be az alapanyagot, hogy sehogy sem adható nyereségesen, akkor valójában nem vagyok versenyképesebb, mint a konkurencia, aki tisztes profitot ér el a burgereivel. 

Ráadásul a versenyképesség nem egy pillanatfelvétel, van jövőbeli kiterjesztése is. Aki ma versenyképesebb, mint a konkurencia, az lehet, hogy csak a jövőben fog nagyobb profitot realizálni. Előfordulhat, hogy a vizsgált cég most azért ér el alacsonyabb nyereséget, mint a versenytársa, mert éppen befektetéseket eszközöl jövőbeli működési költségeinek csökkentése érdekében. Világos, hogy ha e beruházás nyomán a jövőben 3 helyett 2 alkalmazottal tud majd ugyanolyan kiszolgálást biztosítani a vevőinek, mint most, akkor ő a versenyképesebb vállalkozás a piacon.

Utoljára szerkesztve: 2021. június 12.

Kapcsolódó témák


Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!