ROI / Return of investment
A ROI vagy Return of Investment olyan arányszám, amely leggyakrabban százalékos formában mutatja meg, hogy egy-egy beruházás mennyit hozott a konyhára. Ezt a nagyon egyszerű, de nagyon fontos számot éppen ezért komolyan kell venni, de egyes területeken figyelni kell az értelmezésére.
ROI= (BEFEKTETÉS BEVÉTELE–BEFEKTETÉS KÖLTSÉGEI)/BEFEKTETÉS KÖLTSÉGEI
A ROI, vagyis angol eredetiben Return of Investment az egyik legfontosabb mutatószám, amit mindenképpen figyelembe kell venni egy-egy beruházás, befektetés előtt.
Az üzletmenetben és a befektetésekben nem árt némi érzelmi tényező, egy víziók nélküli vezető ugyanis sokszor nem tud elég eredményes lenni. Mégis a legfontosabb az, hogy a döntéseinket számokkal tudjuk alátámasztani. A legfontosabb döntések közé tartoznak a beruházások is, amelyekkel kapcsolatban a legkomolyabb számszerűsíthető kérdés az, hogy megéri-e meglépni őket, visszahozzák-e a befektetett pénzt.
A beruházások hatásait nagyon komplex módon lehet elemezni, amelyre sok számot lehet felírni, de ezek közül a legegyszerűbb mutatószám a ROI, amely egy szimpla arányszám: a befektetett pénz és az ebből eredő bevétel viszonyát írja le. Ez az arányszám azt mutatja, hogy a megszerzett pénzösszeg nagysága hogyan viszonyul a befektetett pénzösszeg nagyságához, éppen ezért leggyakrabban százalékban adják meg.
Hogy mennyi az a százalékos arány, amelyet elfogadhatónak tarthatunk, azt a terület szabja meg, az ágazat, amelyben tevékenykedünk. Például a malomiparban vagy a szállítmányozásban meglehetősen kis profitrátával dolgoznak, még ha nagy pénzek is mozognak, miközben a show-businessben, az előadó-művészetben ennél komolyabb százalékok, de gyakran kisebb összegek adják a megtérülést.
Van persze olyan is, amit nehéz számszerűsíteni, legalábbis bizonyos befektetéseknél nem azonnal és nem konkrétumokban jelentkezik a beruházás haszna. Tipikusan ilyen a kommunikáció, amikre a világ pénzét is el lehet költeni, és fordítva, egy jól eltalált fogással a világ pénzét hozza be. Nehéz lenne konkrét számokkal felírni, hogy egy magát trendinek, lazának, fiatalosnak tartó márka életében pontosan mennyit hozott az erre az imidzsre fordított reklám és PR-kiadás, de valószínűleg sokat.
Így aztán nehéz számszerűsíteni, hogy pontosan mennyit ér a design, a marketing, a kommunikáció, ami ezt megalapozza. Nem egyszerű számszerűsíteni az életérzést, amely sikerre visz egy nagy márkát, növeli eladásait, lehetővé teszi az ára magasan tartását, azaz nagyobb megtérülést eredményez.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 25.